Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2014

Ανοίγει ο δρόμος για οικιστική ανάπτυξη σε όλη την επικράτεια

Σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, δίνεται η δυνατότητα στους οικοδομικούς συνεταιρισμούς με ξεκάθαρο ιδιοκτησιακό καθεστώς, που έχουν τις νόμιμες προϋποθέσεις, να προχωρήσουν σε γρήγορη ιδιωτική πολεοδόμηση.


Το δρόμο για οικιστική ανάπτυξη σε όλη την επικράτεια ανοίγει το νέο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΚΑ για την ιδιωτική πολεοδόμηση και τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς, που τέθηκε σε διαβούλευση σήμερα Τετάρτη.

Μεταξύ άλλων, δίνει τη δυνατότητα στους οικοδομικούς συνεταιρισμούς με ξεκάθαρο ιδιοκτησιακό καθεστώς, που έχουν τις νόμιμες προϋποθέσεις, να προχωρήσουν σε γρήγορη ιδιωτική πολεοδόμηση.

Παράλληλα, επιτρέπει στους συνεταιρισμούς που είτε κατέχουν δασική γη είτε βρίσκονται σε αρχαιολογικό χώρο ή σε προστατευόμενη περιοχή και δεν νομιμοποιούνται να χτίσουν, να διεκδικήσουν αποζημίωση ή να λάβουν ως αντιστάθμισμα από την Τράπεζα Γης δικαίωμα δόμησης σε άλλη περιοχή. 

Οι νέες περιοχές προς πολεοδόμηση θα καθορίζονται από γνωμοδότηση της τοπικής αυτοδιοίκησης, της δασικής υπηρεσίας και τους ελληνικού Δημοσίου. Για αυτές τις περιοχές ιδιωτικής πολεοδόμησης, μειώνεται ο μέσος συντελεστής δόμησης από 0,6 σε 0,4.

Το σχέδιο νόμου επίσης αναθεωρεί τον τρόπο που καθορίζονται οι χρήσεις γης, υποχρεώνοντας τους Δήμους να καταθέσουν νέα εγκεκριμένα σχέδια πόλης, στα οποία θα έχουν εκ των προτέρων καθορίσει που επιτρέπεται να αναπτυχθεί κάθε δραστηριότητα, οικιστική, επιχειρηματική, βιομηχανική, χωρίς να παρέχεται δυνατότητα εξαιρέσεων.

Τελος, το σχέδιο νόμου θέτει το πλαίσιο για την πολεοδόμηση περιοχών με μικρούς και εγκαταλελειμμένους οικισμούς, παρέχοντας κίνητρα για την αναζωογόνηση του. Επιπλέον, υπάρχει πρόβλεψη για την αξιοποίηση δημόσιων επενδύσεων και υποδομών που δεν χρησιμοποιούνται.

Η μέγιστη επιτρεπομένη πολεοδόμηση γύρω από υφιστάμενους εγκαταλελειμμένους οικισμούς ορίζεται στα 300 στρέμματα, ενώ η ελάχιστη στα 100 και είναι υποχρεωτική η οδική σύνδεσή τους με τον υφιστάμενο οικισμό.

Επίσης, η ελάχιστη απόσταση από πόλη ορίζεται στα 10 χιλιόμετρα, ώστε να μην ευνοηθεί η δημιουργία προαστίων, τα 350 μέτρα από την ακτογραμμή και τα 100 μέτρα από κορυφογραμμή.

Η ιδιωτική πολεοδόμηση επιτρέπει αυστηρά τη δημιουργία κατοικιών, μικρών αθλητικών εγκαταστάσεων και περιορισμένες μικρές εμπορικές χρήσεις, ώστε οι νέοι κάτοικοι να εξυπηρετούνται από τον υφιστάμενο οικισμό.

Για τις περιοχές Αττικής, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Πάτρας, Βόλου, Λάρισας και Ηράκλειου Κρήτης, οι ιδιοκτήτες οφείλουν να αποδώσουν στο Ελληνικό Δημόσιο ποσοστό τουλάχιστον 50% της υπό προστασίας ιδιωτικής έκτασης, η οποία θα βρίσκεται στη διαχείριση των αρμοδίων υπηρεσιών ως προστατευόμενη περιοχή.

Στην περίπτωση δασικών και αναδασωτέων κηρυγμένων εκτάσεων, οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί υποχρεούνται να αποκαταστήσουν με δική τους ευθύνη το περιβάλλον, ενώ θα πρέπει να παραχωρήσουν το 10% του συνόλου της προστατευόμενης έκτασης στον οικείο Δήμο για δημιουργία χώρων πράσινου, ως περιβαλλοντικό αντιστάθμισμα.

Τέλος, ιδιωτική πολεοδόμηση μπορεί να εφαρμοστεί και σε ορισμένα μεγάλα νησιά, με έκταση μεγαλύτερη των 30 τετραγωνικών χιλιόμετρων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου