Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2014

ΠΙΟ ΑΥΣΤΗΡΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ (της Μαίρης Σελανικλή)
paidikes trofesO Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO), επέκρινε έντονα τις βιομηχανίες τροφίμων οι οποίες απευθύνονται σε παιδιά και διαφημίζουν ανθυγιεινά προϊόντα και επισήμανε ότι η στρατηγική αυτή είναι “καταστροφική”, αφού τροφοδοτεί την παγκόσμια επιδημία της παχυσαρκίας. Σύμφωνα με τα παραπάνω, ο οργανισμός υγείας των Ηνωμένων Εθνών ζήτησε και από τις 53 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να θέσουν αυστηρότερες ρυθμίσεις σε αυτόν τον τομέα, αποτρέποντας τις επιχειρήσεις να διαφημίζουν τρόφιμα που απευθύνονται στα παιδιά και τα οποία είναι πλούσια σε λιπαρά, αλάτι και θερμίδες.
Ωστόσο, μόνο έξι Ευρωπαϊκές χώρες -Νορβηγία, Δανία, Σουηδία, Ισπανία, Γαλλία και Σλοβενία, συμμορφώθηκαν και δημιούργησαν νέους κανόνες σχετικά με τις διαφημίσεις που απευθύνονται στα παιδιά.
Επίσης, ο ΠΟΥ επεσήμανε ότι το πρόχειρο φαγητό έχει συνδεθεί με προβλήματα υγείας που σχετίζονται με την παχυσαρκία και οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τον έντυπο τύπο και τη νέα τεχνολογία (internet, διάφορες εφαρμογές στα κινητά, τα tablet και τους υπολογιστές, τηλεόραση, ραδιόφωνο), ώστε να προωθήσουν αυτά τα προϊόντα. Αυτό έχει σαν συνέπεια τα παιδιά να περιβάλλονται από διαφημίσεις που τα παροτρύνουν να καταναλώνουν τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι, ακόμα και όταν βρίσκονται σε μέρη όπου θα πρέπει να προστατεύονται, όπως το σχολεία και οι διάφορες αθλητικές εγκαταστάσεις. Μερικές από αυτές τις διαφημίσεις αφορούν ζαχαρούχα ποτά, γλυκά, δημητριακά πρωινού, αρτοπαρασκευάσματα, γλυκά, σοκολάτες, σνακ και φαστ-φουντ.
Η τηλεόραση παραμένει το πιο κοινό μέσο για αυτές τις διαφημίσεις, αφού τα παιδιά παρακολουθούν τηλεόραση για περίπου 2 ώρες ημερησίως, κάτι που συνδέεται άμεσα με την αύξηση της παχυσαρκίας. Επίσης, ο ΠΟΥ επισημαίνει ότι τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε αυτή τη στρατηγική, διότι δεν μπορούν να διακρίνουν και να καταλάβουν τις διαφημίσεις, όπως οι ενήλικες. Επίσης, οι εταιρείες τροφίμων κάνουν συχνά των αγαπημένων ηρώων των παιδιών από διάφορα κινούμενα σχέδια, ώστε να διαφημίσουν τα προϊόντα τους. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιδιά είναι ιδιαίτερα δεκτικά και ευάλωτα στα μηνύματα αυτά και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να οδηγούνται σε ανθυγιεινές επιλογές. Έτσι, το παιδί εκλαμβάνει ως καλό τρόφιμο κάτι ανθυγιεινό. Για παράδειγμα, ο Σρεκ, η Ντόρα η Εξερευνήτρια, ο Σκούμπι Ντου και πολλοί άλλοι αγαπημένοι ήρωες των παιδιών πρωταγωνιστούν τα τελευταία χρόνια εκτός από την τηλεόραση και στα σούπερ μάρκετ, τα περίπτερα, τις γνωστές αλυσίδες φάστ-φουντ και σε άλλους χώρους όπου πωλούνται τρόφιμα και συσκευασίες στις οποίες απεικονίζονται. Η πλειοψηφία των παιδιών θεωρεί τα τρόφιμα που περιέχονται σε συσκευασίες στολισμένες με κάποιον παιδικό ήρωα πιο νόστιμα και υγιεινά σε σχέση με τα τρόφιμα που τους προσφέρονται σε απλές συσκευασίες και τα οποία μπορεί να είναι πιο υγιεινά.
Παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει από τον ΠΟΥ για να αποτρέψουν τις εταιρείες τροφίμων από το μάρκετινγκ προϊόντων που αφορούν σε παιδιά, ο οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών πιστεύει ότι χρειάζονται πιο συγκεκριμένες και ολοκληρωμένες κατευθυντήριες γραμμές. Αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές πιστεύεται ότι θα είναι ένα βήμα σημαντικό για την καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 80% των εφήβων είναι στα όρια να αναπτύξουν καρδιακές παθήσεις και αυτό οφείλεται στην κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα αλατιού, ζάχαρης και λιπαρών. Η Ελλάδα όπως γνωρίζουμε κατέχει μια από τις πρώτες θέσεις στην παιδική παχυσαρκία και για αυτόν τον λόγο πρέπει να υπάρξουν προγράμματα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του κοινού. Οι διαιτολόγοι καθώς και άλλοι επιστήμονες υγείας, πρέπει να ενημερώσουν τους γονείς, τα σχολεία και την κοινωνία.
Επίσης οι διάφορες εταιρείες τροφίμων θα πρέπει να κινητοποιηθούν ώστε να καταφέρουν και αυτές με τον τρόπο τους να συμβάλουν στην μείωση της παιδικής παχυσαρκίας, μειώνοντας το αλάτι, τα λιπαρά και την ζάχαρη στα προϊόντα τους.
Στην Αμερική, ορισμένες εταιρείες έχουν δεσμευτεί να αναλάβουν οι ίδιοι να σταματήσουν την εμπορία πρόχειρου φαγητού για τα παιδιά. Η Walt Disney, για παράδειγμα, αποφάσισε ότι δεν θα δεχθεί αυτά τα είδη των διαφημίσεων στην τηλεόρασή της, το ραδιόφωνο, και σε προγράμματα απευθείας σύνδεσης.
Ωστόσο, πάντα θα υπάρχουν εταιρείες που θα έχουν μια στρατηγική διαφήμισης που βασίζεται στην πώληση ανθυγιεινών προϊόντων σε παιδιά και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο χρειάζονται πιο αυστηροί κανόνες στο μάρκετινγκ των παιδικών τροφίμων.

Βιβλιογραφία:
- Kelly, B., L. Hattersley, L. King and V. Flood (2008). "Persuasive food marketing to children: use of cartoons and competitions in Australian commercial television advertisements." Health Promot Int 23(4): 337-344.
- Lewis, M. K. and A. J. Hill (1998). "Food advertising on British children's television: a content analysis and experimental study with nine-year olds." Int J Obes Relat Metab Disord 22(3): 206-214.
- Roberto, C. A., J. Baik, J. L. Harris and K. D. Brownell (2010). "Influence of licensed characters on children's taste and snack preferences." Pediatrics 126(1): 88-93.


Της Μαίρης Σελανικλή, Διαιτολόγου - Διατροφολόγου, M.Sc. στην Κλινική Διατροφή

Πηγή/φωτό: mednutrition.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου