Κυριακή 2 Ιουνίου 2013

Στα πλάνα της εταιρείας είναι να επεκταθεί και σε άλλα κηπευτικά, ταυτόχρονα με αύξηση παραγωγής και επέκταση των εγκαταστάσεων, τονίζει ο κ. Χάιτας.

Οι πρώτοι που έδωσαν όνομα στην ντομάτα, λέει ο Βασίλης Χάιτας


Ακόμα και για μία επένδυση που έγινε συνώνυμο της καινοτομίας σε πολλαπλά επίπεδα, branding, ενεργειακή αυτονομία, νέα τεχνολογία στην καλλιέργεια, έρχεται κάποια στιγμή η μέρα που πρέπει να προχωρήσει παραπέρα. Η Agritex Ενεργειακή, που διαχειρίζεται το περίφημο γυάλινο θερμοκήπιο των 100 στρεμμάτων στην Ημαθία από το 2007, αποφάσισε να επεκτείνει τις δραστηριότητές της. Σε πρώτη φάση έχει ξεκινήσει η προϊοντική επέκταση και σε δεύτερη φάση θα έρθει η επέκταση των εγκαταστάσεών της.
Τον προηγούμενο χειμώνα άρχισε να επικοινωνεί διαφημιστικά την ντομάτα σε τσαμπί με το όνομα «Lucia» και να δοκιμάζει τις δυνάμεις της σε διαφορετικές ποικιλίες ντομάτας, με πρώτη τη μικρόκαρπη «Baby Lucia». Για την πορεία του project που έχει τραβήξει την προσοχή πολλών φιλόδοξων επενδυτών στη γεωργία «νέας γενιάς» μίλησε στην Agrenda ο διευθυντής της εταιρείας, Βασίλης Χάιτας.


Τι καινούριο έφερε η Agritex στη θερμοκηπιακή καλλιέργεια;
Είναι μια εταιρεία που συνδυάζει την τεχνολογία της συμπαραγωγής ηλεκτρισμού από φυσικό αέριο με την παραγωγή κηπευτικών. Πουλά ηλεκτρική ενέργεια στο δίκτυο της ΔΕΗ (ΔΕΣΜΗΕ), έτσι ώστε να μειωθεί το κόστος θέρμανσης ενώ παράλληλα παράγει θερμότητα για τις ανάγκες του θερμοκηπίου. Επιπλέον, η καύση του φυσικού αερίου δημιουργεί διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο καθαρίζουμε από τα καυσαέρια και τροφοδοτούμε τα φυτά.
Μέσα στο θερμοκήπιο, επειδή οι πυκνότητες των φυτών είναι πολύ μεγαλύτερες από τη φύση, το διοξείδιο του άνθρακα που έχει η ατμόσφαιρα δεν φτάνει. Έτσι, οι αποδόσεις δεν είναι αυτές που θα μπορούσαν να είναι. Βελτιώνουμε ταυτόχρονα αποδόσεις και ποιότητα φυτών και δεν απορρίπτεται το διοξείδιο στο περιβάλλον.
Αυτό κατατάσσει τη μονάδα στις φιλικές προς το περιβάλλον επενδύσεις. 
Η εφαρμογή της υδροπονίας και της ολοκληρωμένης διαχείρισης με τη χρήση ωφέλιμων εντόμων είναι γνωστή στην Ελλάδα. Αυτό που ξεχωρίζει το συγκεκριμένο θερμοκήπιο είναι ότι όλα γίνονται υπεραυτόματα, με αισθητήρες που ρυθμίζουν το εσωτερικό κλίμα. Και, βέβαια, είμαστε οι πρώτοι που φέραμε στη χώρα τη ντομάτα σε τσαμπί, την οποία ονομάσαμε «Lucia».

Πρόκειται για ξεχωριστή ποικιλία;
Η ντομάτα σε τσαμπί είναι ομάδα ποικιλιών ντομάτας. Το «Lucia» δεν είναι ποικιλία, είναι κατοχυρωμένο εμπορικό όνομα, όπως είναι η μπανάνα Chiquita ή το μήλο Zagorin. Είμαστε οι μόνοι που παράγουμε Lucia, αλλά ντομάτα σε τσαμπί μπορούν να πουλάνε και να παράγουν κι άλλοι, χωρίς να τη λένε Lucia. Επίσης, εμείς εφαρμόζουμε τις αρχές της υδροπονίας, τη δική μας τεχνογνωσία θρέψης και ανάπτυξης, οπότε έχουμε αυτό το αποτέλεσμα, που διαφέρει από κάποιον άλλον που ενδεχομένως καλλιεργεί την ίδια ποικιλία.

Πού τη διανέμετε;
Μέσω της θυγατρικής Hellenic Farming πουλάμε το προϊόν σε σούπερ μάρκετ και σε επιλεγμένα σημεία στις λαχαναγορές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Μπορεί να φτάνει έμμεσα το προϊόν σε μανάβικα ή και στις λαϊκές αγορές.

Υπάρχει σκέψη για ανάπτυξη της παραγωγής;
Η παραγωγή δεν μπορεί να αυξηθεί πέρα από τους 5.000 τόνους ετησίως στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις. Αν η ζήτηση αυξηθεί, θα προχωρήσουμε σε επέκταση των εγκαταστάσεων με δεύτερο ή και τρίτο θερμοκήπιο. Με αυτή την έννοια κάναμε τη φετινή καμπάνια, αν και κυρίως αφορούσε την καθιέρωση του εμπορικού σήματος «Lucia» στην Ελλάδα και την ενημέρωση των καταναλωτών, για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που έχει η «Lucia».

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Καταρχήν, να φτιάξουμε έναν πλήρη κατάλογο προϊόντων. Αυτή τη στιγμή έχουμε τη μεγάλη Lucia, που είναι 4-5 ντομάτες των 150 γραμ. σε ένα τσαμπί. Έχουμε και δεύτερο προϊόν, τη Lucia Baby, που είναι τύπου κοκτέιλ και είναι 7-11 ντομάτες στο τσαμπί. Δοκιμάζουμε τώρα κι άλλα προϊόντα ντομάτας, όπως το βελανίδι, τις κίτρινες και μακρόστενες ντομάτες τύπου φλογέρα. Το δεύτερο είναι να επεκταθούμε και σε άλλα κηπευτικά, ταυτόχρονα με την αύξηση της παραγωγής, που σημαίνει επέκταση των εγκαταστάσεών μας.

Υπάρχει μέλλον σε αυτά τα ειδικά προϊόντα θερμοκηπίου;
Πρώτον υπάρχει μέλλον στη γεωργία παγκόσμια, δεύτερον υπάρχει μέλλον στην ελληνική γεωργία, η οποία ήταν παραμελημένη τα τελευταία 30-40 χρόνια. Η ελληνική αγροτική παραγωγή συρρικνώθηκε. Από χώρα εξαγωγική αγροτικών προϊόντων γίναμε εισαγωγική. Το 1980 είχαμε 1,5% θετικό ισοζύγιο εξαγωγών, το 2011 είχαμε 2% αρνητικό ισοζύγιο εξαγωγών. Εισάγουμε πια τα πάντα, ακόμα και ντομάτα.
Πιστεύω ότι έχει προοπτική η ελληνική γεωργία, ειδικά όταν συνοδεύεται από μία υψηλή τεχνολογία όπως η δική μας. Αυτή εδώ είναι μία πιλοτική μονάδα, που προωθεί ένα καινούριο μοντέλο γεωργίας, που υπάρχει ήδη στην Ολλανδία και το Βέλγιο.
Εδώ θα μπορούσε να αναπτυχθεί ακόμα καλύτερα, να έχει ακόμα καλύτερης ποιότητας προϊόντα, με γεύση, άρωμα, χρώμα, το οποίο εμείς το επιβεβαιώνουμε.

Θα ψάξετε να βρείτε συνεργάτες παραγωγούς για τη Lucia;
Θα μπορούσαμε να το κάνουμε κι αυτό, είναι μέσα στο μυαλό μας. Να βρούμε συνεργάτες παραγωγούς, οι οποίοι έχουν αντίστοιχες υποδομές ή θέλουν να κάνουν τέτοιες υποδομές, και με τη δική μας καθοδήγηση και εποπτεία να μπορούν να παράγουν ένα προϊόν το οποίο, εφόσον πληρεί τις ποιοτικές προδιαγραφές, να πωλείται ως Lucia μέσα από το δίκτυό μας. Αυτό δεν είναι εύκολο στην Ελλάδα, γιατί δεν έχουμε κουλτούρα συνεργασιών. Οι περισσότεροι νομίζουν ότι θα τους εκμεταλλευτείς, αλλά δεν είναι έτσι, γιατί κι αυτοί σε χρειάζονται κι εσύ τους χρειάζεσαι.

O Bασίλης Χάιτας είναι γεωπόνος απόφοιτος του ΑΠΘ, με MSc στη γενετική βελτίωση φυτών. Έχει 25ετή επαγγελματική εμπειρία σε επιχειρήσεις του αγροτοβιομηχανικού χώρου. Στην πορεία αυτή διετέλεσε, μεταξύ άλλων, εμπορικός διευθυντής στην Κ+Ν Ευθυμιάδης ΑΒΕΕ, γενικός διευθυντής στην εταιρεία παροχής εργαστηριακών υπηρεσιών στη γεωργία, Agrolab AE και γενικός διευθυντής στον τομέα τουρισμού και γεωργίας του κατασκευαστικού ομίλου Θεμελιοδομή.
Συνέντευξη στον Πέτρο Αλεξανδρή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου