Καλό... κομμάτι για όλους το ελληνικό πρωινό, λέει ο Γιώργος Πίττας
Agronews| 10/12/2012 - 09:36 πμ
«Πάμε να χτυπήσουμε το θυμικό.
Εκεί στη γεύση της πάριζας, στο σαλάμι αέρος και σε όλα αυτά. Γιατί ένας που
έχει φάει κάποτε σαλάμι αέρος και του το ξαναδώσεις, θα γίνει μια έκρηξη στο
μυαλό του και θα του βγουν όλες οι αναμνήσεις από το παρελθόν του», επισημαίνει
ο Γιώργος Πίττας, υπεύθυνος πολιτισμού του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου
Ελλάδας.
Κόντρα στη νέα µόδα
του δυτικού «γκουρµέ», που έχει γίνει µόδα στην Ελλάδα, θέλει να πάει ο
αρχιτέκτονας και ιδιοκτήτης του Lefkes Village, Γιώργος
Πίττας.
Ο εμπνευστής της πρωτοβουλίας «Ελληνικό Πρωινό» μιλά στην Agrenda και τονίζει
πως από το εν λόγω πρόγραμμα θα υπάρξουν οφέλη και για τον πρωτογενή τομέα:
«Όταν έρθουν σε επαφή οι παραγωγοί με τους ξενοδόχους να μιλάνε για συμβολαιακή
γεωργία, δηλαδή εγώ θέλω τόσες ντομάτες και σε αυτή την ποικιλία. Έτσι,
αρχίζουμε σιγά – σιγά να διαμορφώνουμε μια δυναμική ανάπτυξης». Και συμπληρώνει
ότι θα δημιουργηθεί απασχόληση «στον πρωτογενή τομέα όπου έχουμε μεγάλο πρόβλημα
και κατ’ επέκταση στις εξαγωγές».
Πώς γεννήθηκε η ιδέα για το ελληνικό
πρωινό από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο;
Η πρώτη διαπίστωση
ήταν ότι πήγαινες σε ξενοδοχεία που ήθελαν να προσφέρουν ένα καλό πρωινό στους
ξένους κι έβλεπες ότι «πρωταγωνιστούσαν» προϊόντα που αρέσουν στους Έλληνες, οι
οποίοι μετά τον εμφύλιο πόλεμο μαζί με τις δυσάρεστες μνήμες τους, διέγραψαν από
το μυαλό τους και τις παραδοσιακές γεύσεις.
Αυτό το παρατηρώ σε ξενοδοχεία
όπου πάω τώρα και τα επιβλέπω. Μου λένε με καημό οι ξενοδόχοι ότι «βάζουμε
τραχανά, τυριά τοπικά, πίτες από καλαμποκάλευρο κ.λπ. και οι ντόπιες νέες
αστικές τάξεις μετά βδελυγμίας τα αποφεύγουν. Θέλουν, λένε, βάφλες, κρέπες,
κρουασάν, όλο αυτό το δυτικό που εισήχθη στη χώρα μας. Αυτό πρέπει να
αλλάξει.
Πόσο εύκολο είναι να αλλάξεις μια ριζωμένη, πλέον, νοοτροπία και
ειδικά στο φαγητό;
Η ελπίδα είναι να ξανακάνουμε το ελληνικό πρωινό
μόδα με διάρκεια, γιατί ξέρουμε ότι οι μόδες περνάνε. Να αναβιώσουμε τη μνήμη
των γεύσεων. Πάμε να χτυπήσουμε το θυμικό εκεί στη γεύση της πάριζας, στο σαλάμι
αέρος, γιατί ένας που έχει φάει σαλάμι αέρος και του το ξαναδώσεις, θα γίνει μια
έκρηξη στο μυαλό του και θα του βγουν και όλες οι αναμνήσεις από το παρελθόν
του.
Αυτή η νέα μόδα μπορεί να έχει και άλλα
σημαντικά οφέλη σε διαφορετικούς κλάδους εκτός του
τουριστικού;
Θα έλεγα πως αυτή η νέα άποψη θα πρέπει να
επικρατήσει, όχι μόνο για υπαρξιακούς λόγους, αλλά και για οικονομικούς. Όταν
ένας ξένος γνωρίσει τον πλούτο των γεύσεών μας θα συνδέσει τη χώρα μας με
προϊόντα που δεν ήξερε ότι υπάρχουν.
Αυτή η ζήτηση θα δημιουργήσει μια
απασχόληση στον πρωτογενή τομέα όπου έχουμε μεγάλο πρόβλημα και κατ’ επέκταση
στις εξαγωγές και όλα αυτά θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη.
Δεν πρέπει να ξεχνούμε
επίσης πως 35% των τουριστών είναι Έλληνες. Δεν είναι, δηλαδή, μόνο τα 16
εκατομμύρια των τουριστών που θα έρθουν από το εξωτερικό. Και οι Έλληνες
καταναλωτές θα αρχίσουμε να τα ζητάμε, αν ταυτίσουμε κάθε περιοχή με τα προϊόντα
της. Μη μας παρασύρουν άλλο τα γκουρμέ…
Τι έχετε κάνει μέχρι τώρα για την
προώθηση των ελληνικών προϊόντων στον κλάδο σας;
Έχουμε
ξεκινήσει εδώ και λίγα χρόνια. Αρχικά με τη διερεύνηση του γαστρονομικού πλούτου
της Ελλάδας για να δούμε τι προϊόντα υπήρχαν. Ανατέθηκε μια μελέτη, καταγράφηκαν
χιλιάδες προϊόντα, με όλα τα ΠΟΠ τα ΠΓΕ και εκατοντάδες άλλες συνταγές και
ετοιμάσαμε ένα εγχειρίδιο που δώσαμε στους ξενοδόχους για να το δουν και να
ενταχθούν στο πρόγραμμα.
Δημιουργήσαμε, επίσης, Τοπικά Σύμφωνα με παραγωγούς,
για να προμηθεύουν τους ξενοδόχους με τα προϊόντα τους. Αυτή τη στιγμή έχουμε
ολοκληρώσει τέσσερα πρωινά, σε Ρόδο, Κω, Χαλκιδική και Νάξο και έχουμε
προετοιμασίες με Τοπικά Σύμφωνα σε άλλες περίπου δέκα περιοχές.
Έτσι, για
παράδειγμα, αν είσαι στην Τήνο, πρέπει να κάνεις ομελέτα ή πίτες με αγκινάρα, ή
αν είσαι στο Λεωνίδιο, πρέπει να βάλεις μέσα τη μελιτζάνα τη Τσακώνικη. Άρα στο
ελληνικό πρωινό δεν μιλάμε για ένα ενιαίο προϊόν, αλλά για τις πολλαπλές
δυνατότητες που έχει η κάθε περιοχή να αναπτύξει το πρωινό της.
Και βέβαια
όταν έρθουν σε επαφή οι παραγωγοί με τους ξενοδόχους να μιλάνε για συμβολαιακή
γεωργία, δηλαδή εγώ θέλω τόσες ντομάτες και σε αυτή την ποικιλία. Έτσι,
αρχίζουμε σιγά – σιγά να διαμορφώνουμε μια δυναμική ανάπτυξης.
Πόσα ξενοδοχεία
συμμετέχουν;
Αρχίσαμε πριν ένα μήνα και ήδη έχουν ενταχθεί 54
ξενοδοχεία, ενώ υπάρχουν άλλα περίπου 100 που εξετάζονται. Γιατί δεν σημαίνει
ότι αν κάποια ξενοδοχεία στείλουν γκουρμέ πρωινά αυτό αρκεί για να πάρουν το
ελληνικό πρωινό. Θα σας αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ξενοδοχείου από τα
Καλάβρυτα, το οποίο δεν είχε εντάξει στο πρωινό του σταφίδες και φέτα
Καλαβρύτων. Το κατάλαβε ότι αυτά έχουν το μύθο τους και τελικά το υλοποίησε.
Χρειάζεται εκμάθηση, αλλά και παρότρυνση, για να πετύχουμε το στόχο.
Πού φτάνει μελλοντικά ο
πήχυς;
Εάν από τα 10.000 ξενοδοχεία που υπάρχουν στην Ελλάδα
το 10% μπει στο πρόγραμμα, δηλαδή 1.000 ξενοδοχεία, θα είναι μεγάλη υπόθεση. Σας
είπα ότι έχουμε ήδη 54 ξενοδοχεία, συζητάμε με άλλα 100, του χρόνου θα πάμε στα
400 και σε 2-3 χρόνια μπορούμε να φθάσουμε και στο στόχο των 1.000
ξενοδοχείων.
WHO IS WHO
Ο Γιώργος
Πίττας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1954. Είναι αρχιτέκτοντας με σπουδές στην
οικονομία και στην κοινωνιολογία στο Παρίσι. Από το 1995 μοιράζεται το χρόνο του
μεταξύ της Αθήνας και της Πάρου, όπου διατηρεί το ξενοδοχείο «Lefkes Village».
Είναι πρώην μέλος του ΣΕΤΕ και νυν μέλος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου
Ελλάδος, επιφορτισμένος με θέματα που άπτονται του πολιτισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου