Συνέντευξη Τύπου Υπουργού ΠΕΚΑ, Ευάγγελου Λιβιεράτου, και
Υφυπουργού Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Θ.
Παπαθεοδώρου, για το πρόγραμμα συνεργασίας για την περιβαλλοντική
ευαισθητοποίηση στην Εκπαίδευση
Αθήνα, 6 Δεκεμβρίου 2012
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ευάγγελος
Λιβιεράτος, ο Υφυπουργός Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού,
Θεόδωρος Παπαθεοδώρου, κι ο Ειδικός Γραμματέας Υδάτων. Κ. Τριάντης, έδωσαν
σήμερα, Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου, κοινή συνέντευξη Τύπου, με θέμα το πρόγραμμα
συνεργασίας των δύο Υπουργείων για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση στο χώρο
της Εκπαίδευσης.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης Τύπου:
ΕΥ. ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΣ: Σας καλωσορίζουμε σε αυτή την ανακοίνωση που
θεωρούμε πως είναι μια πολύ σημαντική και ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία. Γνωρίζετε
ασφαλώς τον συνάδελφο μου, το Υφυπουργό Παιδείας τον κ. Παπαθεοδώρου και τον
Ειδικό Γραμματέα Υδάτων στο Υπουργείο τον κ. Τριάντη.
Πρόκειται, λοιπόν, για μια πρωτοβουλία η οποία θα εξελιχθεί με τη
συνεργασία των δυο Υπουργείων, του ΥΠΕΚΑ και του Υπουργείου Παιδείας, της οποίας
η ιδέα ξεκίνησε από ένα μεγάλο πρόβλημα που έχουμε στο ΥΠΕΚΑ, σχετικά με την
περιβαλλοντολογική ευαισθητοποίηση. Πρόκειται για μια έννοια η οποία δεν είχε
μέχρι τώρα προσεχθεί στο Υπουργείο μας όσο έπρεπε, με αποτέλεσμα να έχουμε και
κάποια προβλήματα τα οποία μας δημιούργησαν κριτικές από τη μεριά της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής. Παραδείγματος χάριν ο Επίτροπος Περιφερειακών Πολιτικών πάντα ρωτούσε
τι κάνουμε με την περιβαλλοντολογική ευαισθητοποίηση, η οποία ως αρμοδιότητα του
Υπουργείου μας θα βοηθούσε και ευρύτερα την υπόθεση του περιβάλλοντος που έχουμε
στη χώρα μας, από πάρα πολλές απόψεις.
Εκείνο το οποίο διαπιστώσαμε είναι ότι μέχρι τώρα οι πρωτοβουλίες που
παίρνονταν στο Υπουργείο μας σε αυτό το θέμα εξαντλούνταν μεταξύ των Ειδικών.
Δηλαδή μαζεύονταν οι Ειδικοί, μηχανικοί ή άλλοι επιστήμονες και συζητούσαν
μεταξύ τους μέσα σε αυτό το πλαίσιο που θα θέλαμε να είναι η περιβαλλοντολογική
ευαισθητοποίηση. Εμείς αντίθετα είχαμε τη σκέψη ότι η περιβαλλοντολογική
ευαισθητοποίηση πρέπει να γίνεται στον κόσμο, πρέπει να γίνεται στο ευρύτερο
κοινό. Εκεί υπάρχει μεγάλη ανάγκη στη χώρα και ιδιαίτερα στους νέους, στη νέα
γενιά.
Γι' αυτό ήρθαμε σε επαφή με τον αγαπητό συνάδελφο, διότι το Υπουργείο
Παιδείας έχει ήδη μια δράση, η οποία λέγεται «περιβαλλοντική εκπαίδευση»,
ώστε να τη συνδιάσουμε και να συντονίσουμε μια κοινή δράση, την επιμέλεια της
οποίας θα έχει ο Ειδικός Γραμματέας ο κ. Τριάντης. Έτσι, τα δυο Υπουργεία μαζί,
με αντικείμενο το περιβάλλον, να βρουν τρόπους ώστε η περιβαλλοντολογική
ευαισθητοποίηση να αποτελέσει ένα μέρος της περιβαλλοντολογικής εκπαίδευσης και
με μια σειρά δράσεων που θα είναι ελκυστικές για νέους και παιδιά. Είναι ένα
πιλοτικό πρόγραμμα, όπου θα δοκιμάσουμε και θα δοκιμαστούμε.
Θα ήθελα να δώσω τον λόγο στον συνάδελφο τον κ. Παπαθεοδώρου να σας πει
περισσότερα και από τη μεριά του Υπουργείου Παιδείας, αλλά και γενικότερα για το
πλαίσιο πάνω στο οποίο σκεφτόμαστε να αναπτύξουμε τις δραστηριότητές μας.
Θ. ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ: Καλημέρα σας. Να σας πω από την πλευρά μας
ότι ανταποκριθήκαμε με πολύ ενδιαφέρον στην πρόταση του αγαπητού Υπουργού, του
κ. Λιβιεράτου, διότι το Υπουργείο Παιδείας καλλιεργεί συστηματικά την
περιβαλλοντολογική αγωγή στο σύνολο των σχολείων μέσα από καινοτόμες δράσεις,
μέσα από αυτό που ονομάζεται «Σχολικές δραστηριότητες».
Στόχος της συνεργασίας αυτής είναι η ευαισθητοποίηση του συνόλου των
μαθητών, του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια
Εκπαίδευση μέσω στοχευμένων δράσεων περιβαλλοντικής αγωγής. Όταν λέω για
στοχευμένες δράσεις, και έρχομαι στη συνέχεια αυτού που είπε ο κ. Υπουργός, να
τονίσω ότι μας ενδιαφέρει η διαμόρφωση μέσα από το σχολείο μιας κουλτούρας η
οποία θα στηρίζεται όχι απλά στην ευαισθητοποίηση του μαθητή, αλλά στη
γνώση.
Να αλλάξουμε την κουλτούρα του πολίτη, σε σχέση με την επαφή που έχει με το
περιβάλλον, σε σχέση με νέα εργαλεία τα οποία δίνονται αυτή τη στιγμή από την
Ευρωπαϊκή Ένωση. Από την άλλη πλευρά θεωρούμε απόλυτα σημαντικό αυτές οι
στοχευμένες δράσεις να μπορούν να διαμορφώσουν νέες ταυτότητες και εκδηλώσεις
του αυριανού πολίτη.
Παραδείγματος χάριν να εξοικειωθεί με ζητήματα της βιοποικιλότητας, με
ζητήματα διαχείρισης των απορριμμάτων μέσα από το σχολείο, με δράσεις οι οποίες
τον ευαισθητοποιούν και τον βοηθούν να αναπτύξει συγκεκριμένη αντίληψη για τον
κόσμο στον οποίο ζει, μέσα από δράσεις οι οποίες να είναι απολύτως εντεταγμένες
στη μαθησιακή διαδικασία.
Η ευαισθητοποίηση λοιπόν ξεπερνάει τα όρια της ενημέρωσης και γίνεται
κομμάτι αυτού που ονομάζουμε μαθησιακή διαδικασία. Εμείς χαρήκαμε ιδιαίτερα
διότι δίνεται η ευκαιρία για επαφή των παιδιών με προστατευμένες περιοχές, με τη
βιοποικιλότητα, με δράσεις οι οποίες θα έχουν να κάνουν με τη βιωματική
διαδικασία στη φύση. Πράγματα τα οποία δεν ανακαλύπτουμε στην Ελλάδα, αλλά
γίνονται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Μας φέρνει αυτή τη στιγμή σε μια πάρα
πολύ καλή συγκυρία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής
Αλλαγής, έτσι ώστε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας διαμορφώνοντας ταυτότητες
οικολογικά ευαίσθητες και συνειδητοποιημένες, στους μαθητές.
ΕΥ. ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΣ: Ο κ. Τριάντης ως Ειδικός Γραμματέας Υδάτων
έχει στην αρμοδιότητα του πάρα πολλά θέματα που σχετίζονται με το πρόβλημά μας
και ασχολείται και με την επαγγελματική κατάρτιση, είναι Βιολόγος, και
ασχολείται και επιστημονικά με τα αντικείμενα αυτά. Επομένως είμαι βέβαιος ότι
θα συμβάλλει πολύ θετικά στο πρόγραμμα.
Κ. ΤΡΙΑΝΤΗΣ:Από τη δική μου πλευρά να υπογραμμίσω ότι η
συγκεκριμένη πρωτοβουλία έχει ως στόχο να καταδείξει την αναγκαιότητα για
συνέργειες. Η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση είναι σαφές ότι απαιτεί τη
συνέργεια και του Υπουργείου ΠΕΚΑ και του Υπουργείου Παιδείας.
Οι δυο Υπουργοί περιέγραψαν ακριβώς το πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας. Εγώ
θα πω απλώς ότι η στόχευση έχει να κάνει με δράσεις εθνικής κλίμακας σε ένα
πρώτο επίπεδο, δράσεις που θα αφορούν σε όλους τους μαθητές της πρωτοβάθμιας και
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλης της χώρας, δηλαδή να βάλουμε τους μαθητές της
χώρας σ’ ένα κοινό πλαίσιο και μάθησης, αλλά και δράσεις σε ένα δεύτερο επίπεδο,
όπου θα οδηγηθούμε στην επιλογή των ιδιαίτερων εκείνων χαρακτηριστικών κάθε
τόπου, για την τοπική κοινωνία.
Το πιλοτικό αυτό project θα λειτουργήσει στην ουσία με μια συντονιστική
ομάδα των δύο Υπουργείων, Σε αυτή θα κληθούν να συμμετάσχουν εξειδικευμένοι
πανεπιστημιακοί. Στη συνέχεια έχουμε επτά ομάδες που θα αντιστοιχούν στις επτά
αποκεντρωμένες Περιφέρειες. Εκεί θα εντάξουμε τα Κέντρα Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης, τις περιβαλλοντικές Οργανώσεις, τις οικολογικές κινήσεις μαθητών
και στην ουσία έχουμε στόχο αυτοί να αποτελέσουν και την πηγή των ιδεών για
πράγματα και δράσεις που θα γίνουν εντός του πιλοτικού αυτού project.
Άρα, θα υπάρξει ένας συντονισμός από τα δύο Υπουργεία, θα υπάρξει μια
ατζέντα εθνικής κλίμακας, αλλά στις δράσεις που θα αφορούν περισσότερο σε τοπικά
ζητήματα, οι ιδέες θα προέλθουν από κάτω προς τα πάνω, αν μου επιτρέπεται ο
όρος. Αυτό είναι το βασικό περίγραμμα του πώς σκεφτόμαστε να λειτουργήσουμε το
project αυτό.
Θ. ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ: Αν μου επιτρέπετε να συμπληρώσω κάτι σε
σχέση με τις δράσεις οι οποίες αυτή τη στιγμή υλοποιούνται στα σχολεία. Μας
ενδιαφέρει η διεύρυνση σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Π.χ. στο πλαίσιο της
βιωματικής μάθησης, τα παιδιά - και όσο νωρίτερα γίνεται αυτό και τόσο καλύτερο
για τη διαμόρφωση μιας οικολογικής συνείδησης - θα μπορούν να συμμετέχουν σε
καθαρισμούς ακτών, σε ανάλυση υδάτων, σε εκμάθηση κομποστοποίησης, σε αγροτικές
δραστηριότητες, πράγματα τα οποία θα συνδέονται κατόπιν και με τη θεωρητική
γνώση, η οποία παρέχεται μέσα από την περιβαλλοντική αγωγή στα σχολεία.
Αυτό το νέο εργαλείο το οποίο παρέχεται μέσα από τη συγκεκριμένη
συνεργασία, είναι η δυνατότητα η οικονομική κατ' αρχήν αλλά και η πιλοτική σε
επίπεδο εκπαιδευτικής διαδικασίας, να συνδέσουμε θεωρητικές κατευθύνσεις οι
οποίες αυτή τη στιγμή υπάρχουν μέσα στα σχολεία ή υπάρχουν εντός του σχολείου,
με πράξη. Να βγάλουμε τα παιδιά εκτός του σχολείου, να τα μεταφέρουμε σε χώρους,
οι οποίοι μπορούν να τους δώσουν μεγαλύτερη αντίληψη. Και αυτό βέβαια γίνεται
για πρώτη φορά και το εννοώ, από την άποψη ότι το θεωρητικό υπόβαθρο παντρεύεται
και με πρακτικές δραστηριότητες που φεύγουν από το πλαίσιο μιας επίσκεψης των
μαθητών σ’ ένα χώρο βιοποικιλότητας π.χ. ή σ’ ένα δάσος, διαμορφώνονται οι
συνθήκες, ακόμα και για τα πράσινα σχολεία, για τα πράσινα νηπιαγωγεία.
Πριν από λίγο χρονικό διάστημα εγκαινιάσαμε ένα πράσινο Νηπιαγωγείο στην
περιοχή της Αρκαδίας. Ήταν ένα παλιό σχολείο - όπως αρκετά από τα σχολεία των
αγροτικών περιοχών - το οποίο ανακαινίστηκε με έξοδα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Και μέσα στο Νηπιαγωγείο εντάχθηκαν δραστηριότητες των παιδιών που τα φέρνουν σε
άμεση βιωματική διαδικασία με τη φύση. Από τον κήπο, τα δέντρα, τη φάρμα των
ζώων ή άλλες δραστηριοτήτες, που μπορούν πλέον να διαμορφώνουν νέες συνθήκες στη
μαθησιακή διαδικασία, ακόμα και σε επίπεδο Νηπιαγωγείου.
Γι’ αυτό σας λέω ότι αυτές οι δυνατότητες που δίνονται είναι καινοτόμες για
την Ελλάδα, θα σας έλεγα ότι για την Ευρώπη σε πάρα πολλές περιπτώσεις έχουν
αξιολογηθεί με επιτυχία.
ΕΥ. ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΣ: Έχουμε πολλά πρότυπα τέτοια σε ευρωπαϊκό
επίπεδο. Επειδή οι τρεις τουλάχιστον εδώ πιστεύουμε ότι η εκπαίδευση πρέπει να
ξεφύγει από το πρότυπο της παπαγαλίας, το οποίο ταλανίζει το ελληνικό σχολείο
για πάρα πολλά χρόνια, αυτή η δράση ακριβώς οδηγεί εκεί: να πάρουν ανάσες τα
παιδιά και να έρθουν σε επαφή με αντικείμενα τα οποία έχουν και επιστημονικό
υπόβαθρο, μέσα από αυτή τη βιωματική σχέση που ανέφερε ο Υπουργός. Για να
διερευνήσουμε και τα καινούργια μοντέλα τα οποία θα πρέπει να αναπτύξει η
εκπαίδευση όχι μόνο στην περιβαλλοντική διάσταση, αλλά και σε όλες τις άλλες
εκπαιδευτικές διαστάσεις.
Θα ήθελα να χαιρετίσω αυτή τη διυπουργικότητα η οποία αναπτύσσεται- νομίζω
ότι είναι σημαντικό πλέον. Να ευχαριστήσω θερμότατα το συνάδελφο γιατί
ανταποκρίθηκε αμέσως, ήταν είναι ένα καλό σημάδι και ως παράδειγμα, και είμαι
βέβαιος ότι κάτι θ’ αφήσει αυτή η πρωτοβουλία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να μας πείτε λίγες περισσότερες
λεπτομέρειες σε σχέση με αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα. Δηλαδή πότε θ’ αρχίσει να
εφαρμόζεται, από ποιες περιοχές της Ελλάδας και ποιες δράσεις θα
περιλαμβάνει.
Κ. ΤΡΙΑΝΤΗΣ: Κατ' αρχήν για να υπάρξει περιβαλλοντική δράση,
θέλει πολλή σκέψη. Στην Ελλάδα ακόμα θεωρούμε ότι το «δρω για το περιβάλλον»
είναι εύκολο. Δεν είναι. Κατ' αρχάς πρέπει να σκεφτούμε και ν’ αποφασίσουμε τι
ακριβώς θέλουμε να κάνουμε, γιατί το να κάνεις δράσεις που δεν είναι
σχεδιασμένες, μπορεί να οδηγήσει κι έχει οδηγήσει συχνά σε άλλα
αποτελέσματα…
Λοιπόν, σε επίπεδο σχεδιασμού κατ' αρχάς, η στόχευσή μας είναι να
αγκαλιάσουμε όλες αυτές τις δράσεις οι οποίες είναι μεμονωμένες και στον τόπο
και στο χρόνο. Μπαίνοντας σε πρακτικές απαντήσεις, μέσα στο μήνα που τρέχουμε θα
υπάρχει η συγκρότηση της Επιτροπής Συντονισμού από τα δυο Υπουργεία καθώς και η
επιλογή των ακαδημαϊκών που θα έρθουν να συνεπικουρήσουν τη συγκεκριμένη
Επιτροπή. Στις αρχές του επόμενου χρόνου θα υπάρξει η συγκρότηση των επτά
Επιτροπών που θα αφορούν στις επτά αποκεντρωμένες Περιφέρειες.
Η Κεντρική Συντονιστική Επιτροπή επί της ουσίας, θα ασχοληθεί με το να
βάλει τα βασικά, εθνικής κλίμακας ερωτήματα. Καταλαβαίνετε ότι θα έχει αρκετά
εύκολη δουλειά μιας και υπάρχουν ζητήματα όπως σκουπίδια, ακτές, χωρίς σε καμία
περίπτωση να θέλω να δεσμεύσω από τώρα την ακριβή ατζέντα, αλλά θα τεθούν τα
τέσσερα βασικά ζητήματα εθνικής κλίμακας. Και θα ζητήσουμε μέσα σ’ ένα τρίμηνο
από τις επτά Επιτροπές των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων να συλλέξουν ιδέες από όλα
όσα ανέφερα πριν, από όλους τους φορείς, από τα σχολεία, τις οικολογικές
κινήσεις μαθητών, τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, τα Κέντρα Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης, και να διαμορφωθεί μια ατζέντα ανά Περιφέρεια.
Υπάρχουν δυο πράγματα τα οποία μπορούν να συμβαίνουν ταυτόχρονα. Οι δράσεις
που αφορούν όλη τη χώρα και υπάρχουν και οι δράσεις που αφορούν επιμέρους
γεωγραφικές περιοχές, ιδιομορφίες.
Θ. ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ: Εγώ θα σας δώσω τους βασικούς άξονες, που
συνδέουν αυτό που συμβαίνει σήμερα, με τις δυνατότητες που μας δίνονται με τα
νέα εργαλεία.
Τι έχουμε; Αυτή τη στιγμή έχουμε προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σε
όλα τα σχολεία, επομένως σε αυτά επάνω τα προγράμματα θα πατήσουμε, θα
στηριχθούμε, έτσι ώστε στο πλαίσιο των σχολικών δραστηριοτήτων αυτές οι
δραστηριότητες να μεταφερθούν σε χώρους περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος.
Όταν έχουμε περιβαλλοντική αγωγή σε σχολείο κοντά στο δάσος, της Φολόης
παραδείγματος χάρη για να σας δώσω ένα πολύ συγκεκριμένο παράδειγμα, μπορούμε να
μεταφέρουμε τη συγκεκριμένη δράση με τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία στο δάσος της
Φολόης με τους μαθητές, το οποίο έχει να κάνει επίσης και με ένα χώρο
προστατευόμενο περιβαλλοντικά.
Το δεύτερο είναι η προσαρμογή των βιωματικών δράσεων των μαθητών και η
εκπαίδευσή τους μέσω των ΚΠΕ (Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης).
Η δημιουργία τρίτης δράσης, διαδραστικού περιβαλλοντικού σχολικού portal,
από όπου αυτό θα μπορεί να υποστηρίζει και τα projects που γίνονται στα σχολεία,
δηλαδή τις ερευνητικές εργασίες.
Μας ενδιαφέρει πάρα πολύ και είναι μεταξύ των πέντε βασικών αξόνων που σας
αναφέρω, η δημιουργία Ευρωπαϊκού Δικτύου Σχολείων για την ανάδειξη και την
εκμάθηση της βιοποικιλότητας. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν τέτοια Δίκτυα στην
Ευρώπη που τα ελληνικά σχολεία δεν είναι πλήρως εντεταγμένα ή αν θέλετε είναι σε
πολύ μικρό βαθμό εντεταγμένα. Μην ξεχνάτε ότι και το δίκτυο της ΟΥΝΕΣΚΟ για την
περιβαλλοντική αγωγή έχει πολύ λίγα σχολεία ελληνικά.
Άλλη δράση είναι το Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, το
Πράσινο Σχολείο. Το Πράσινο Σχολείο συνδέεται επομένως με την περιβαλλοντική
αγωγή, αλλά το να μπορείς να διαμορφώσεις συνθήκες πράσινου σχολείου έχει να
κάνει με τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία ή τα μέσα, τα οποία τώρα
διατίθενται.
Και τέλος το πιλοτικό Δίκτυο Δασικών Σχολείων σε ορεινές περιοχές, που αυτό
θα το συνδυάσουμε με τη δυνατότητα που μας δίνουν τόσο οι Περιφερειακές
Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, όσο και η Κεντρική Υπηρεσία της Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας.
Αυτοί οι πέντε άξονες επομένως είναι καταγεγραμμένοι, είναι αντικείμενο
συμφωνίας μεταξύ των δύο Υπουργείων. Αυτό που θέλουμε είναι πέρα από το πιλοτικό
ή από το εθνικό πλαίσιο το οποίο θα αγκαλιάσει όλα τα σχολεία ανά Περιφέρεια,
γιατί βλέπετε ότι είναι άξονες πολιτικής, ανά Περιφέρεια να υπάρξουν προσαρμογές
οι οποίες θα προταθούν ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες των Περιφερειακών
Διευθύνσεων.
Θα σας πω κάτι πάρα πολύ απλό, διαφορετικές προτάσεις θα κάνει η
Πελοπόννησος και τα Ιόνια Νησιά και διαφορετικές προτάσεις το Βόρειο Αιγαίο,
είναι λογικό αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ερώτηση εκτός μικροφώνου για τα δασικά
σχολεία.
Θ. ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ: Υπάρχει πρόγραμμα και για τα δασικά
νηπιαγωγεία και για τα πράσινα σχολεία, έχει να κάνει από την κατασκευή του
σχολείου μέχρι τη χωροταξία του, μέχρι τον τρόπο λειτουργίας του, αυτά
υπάρχουν.
Ξέρετε, την ίδια ερώτηση είχα να απαντήσω στο Υπουργείο Παιδείας και είναι
απόλυτα φυσιολογική, για το τι σημαίνει βιοκλιματικό και αυτοδύναμο τεχνολογικό
λύκειο. Δηλαδή ένα λύκειο το οποίο έχει χτιστεί έτσι ώστε να καλύπτει ενεργειακά
όλες τις δικές του ανάγκες, από τα εργαστήριά του μέχρι τους κήπους του. Λοιπόν
ένα τέτοιο λύκειο έχουμε στη Θεσσαλονίκη. Αντίστοιχα λοιπόν μας δίνεται η
δυνατότητα να προωθήσουμε κι άλλα προγράμματα σε έναν καμβά, ο οποίος λειτουργεί
- και λειτουργεί εδώ και αρκετά χρόνια η περιβαλλοντική αγωγή - και περιλαμβάνει
πολύ περισσότερες δράσεις από ότι αυτές οι οποίες είναι στοχευμένες στο
περιβάλλον.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η χρηματοδότηση του προγράμματος από πού
προέρχεται;
Κ. ΤΡΙΑΝΤΗΣ: Η χρηματοδότηση θα προέλθει από το ΕΠΠΕΡΑΑ, το
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη. Αυτό που
έχουμε ως τώρα εκτιμήσει, αλλά καταλαβαίνετε ότι προκειμένου να υπάρχει ακριβής
αναφορά στο budget θα πρέπει να υπάρχει και το σχέδιο το συγκεκριμένο των
δράσεων, παρόλα αυτά είναι δεδομένο ότι υπάρχει διαθέσιμο ένα ποσόν των 5
εκατομμυρίων ευρώ που αφορά την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για ένα έργο είναι αυτά τα χρήματα ή είναι
συνολικά για όλες;
ΕΥ. ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΣ: Για όλες τις δράσεις.για δύο χρόνια, το οποίο
ούτως ή άλλως μπορεί να επιμεριστεί. Συμπληρωματικά σε αυτά που είπε ο Υπουργός,
θέλω να προσθέσω ότι το ΥΠΕΚΑ έχει μία τεχνογνωσία σε πρακτικά θέματα, τα οποία
υποβοηθούν το μοντέλο το οποίο ανέπτυξε. Παραδείγματος χάρη η έννοια της
χωρικότητας, για την οποία είχαμε μιλήσει σε άλλες ευκαιρίες μαζί σας, δεν είναι
τόσο συγκεκριμένες στην περιβαλλοντική εκπαίδευση που γίνεται στην Ελλάδα, λόγω
των κενών που έχουμε γενικά ως κοινωνία στην αντίληψη της χωρικότητας. Αυτά τα
πράγματα μπορεί να τα προσφέρει το ΥΠΕΚΑ, ώστε να υπάρχει μία πιο ολοκληρωμένη
αντιμετώπιση αυτού του σχεδίου που σας είπα.
Όσο για το σχόλιο το οποίο το προσέλαβα ως χιουμοριστικό περισσότερο, ότι
“μας τραβάνε το αφτί”, δεν έχει καμία σχέση. Νομίζω ότι και οι τρεις μας έχουμε
αρκετά καλή εμπειρία του τι γίνεται στον ευρωπαϊκό χώρο, είναι πράγματα τα οποία
είναι κοινά, απλώς δεν τα έχουμε δει στην Ελλάδα ίσως πιο ολοκληρωμένα από ότι
τα κάνουμε μέχρι τώρα.
Εγώ επιμένω στην προετοιμασία, επιμένω στο σχέδιο, θεωρώ ότι το μεγαλύτερο
πρόγραμμα της χώρας είναι ο εμπειρισμός και γι΄ αυτό και θα πάμε πολύ
προσεκτικά, ώστε να πιάσει τόπο αυτή η πρωτοβουλία, έτσι όπως σας την
περιγράψαμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου