Το πρώτο «ναι» για το εργοστάσιο απορριμάτων στη Δωδώνη
Με υπογραφή του γενικού διευθυντή Περιβάλλοντος Εμμανουήλ Τηλιγάδα στις 9 Μαΐου εγκρίθηκε η προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου. Η οριστικοποίηση της χωροθέτησης του εργοστασίου θα γίνει με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), η οποία θα συνταχθεί το επόμενο χρονικό διάστημα.
Το «ναι» στην προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου δόθηκε με δύο προϋποθέσεις. Η πρώτη είναι ότι τα προτεινόμενα έργα δεν έρχονται σε αντίθεση με τους στόχους του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων –από την καταρχήν αξιολόγηση δεν προκύπτει κάποια αντίθεση, σύμφωνα με το υπουργείο- αλλά και με τυχόν περιορισμούς που έχουν τεθεί με ειδικές διατάξεις στην περιοχή, όσον αφορά τις επιτρεπόμενες δραστηριότητες.
Η δεύτερη προϋπόθεση αφορά το ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά τη σύνταξη της ΜΠΕ οι όροι που περιλαμβάνονται στις γνωμοδοτήσεις των αρχαιολογικών, δασικών και λοιπών υπηρεσιών. Μεταξύ αυτών των υπηρεσιών η Εγνατία Οδός Α.Ε. και ο ΟΣΕ. Ο ΟΣΕ, με έγγραφό του στις 27 Μαρτίου του 2012, δίνει τη θετική γνωμοδότησή του υπό όρους, οι οποίοι όμως δεν αναλύονται στην εγκεκριμένη προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Υπογείως, από τη θέση «Λατομείο Εγνατίας» (ή θέση «Σπαθαριές» όπως προτιμούν οι κάτοικοι της περιοχής, προωθώντας το τοπωνύμιό τους) όπου προβλέπεται να γίνει το εργοστάσιο, θα «περνάει» η σιδηροδρομική γραμμή Καλαμπάκας-Ιωαννίνων-Ηγουμενίτσας –ένα έργο που έχει πάρει περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Η διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής αποτελούσε και μια από τις ενστάσεις κατά της συγκεκριμένης χωροθέτησης του εργοστασίου από την επιτροπή αγώνα της περιοχής. Η επιτροπή αγώνα μάλιστα κατέθεσε σχετικό υπόμνημα στο υπουργείο, το οποίο λαμβάνεται υπόψη στην έγκριση της προμελέτης.
Στην προέγκριση της χωροθέτησης, γίνεται αναφορά και στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης, ο οποίος αποτέλεσε επίσης επιχείρημα της επιτροπής αγώνα. «Το προτεινόμενο έργο δεν προκαλεί άμεση ή έμμεση βλάβη σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία […]. Ο αρχαιολογικός χώρος Δωδώνης βρίσκεται σε απόσταση 7 χλμ σε ευθεία γραμμή. Ο ναός Αγίου Γεωργίου Ελευθεροχωρίου βρίσκεται σε απόσταση 920 μ. από το προτεινόμενο έργο και χωρίς οπτική επαφή με αυτό» τονίζεται. Η έκταση, όπου χωροθετείται σε πρώτη φάση το εργοστάσιο, είναι 150 στρέμματα.
Το έργο
Το προτεινόμενο έργο αφορά την κατασκευή και λειτουργία μιας μονάδας μηχανικής βιολογικής επεξεργασίας σύμμεικτων αστικών αποβλήτων και μιας μονάδας αναερόβιας χώνευσης προδιαλεγμένων οργανικών υλικών. Τα υπολείμματα δε από την επεξεργασία της εγκατάστασης θα επιστρέφουν αναλογικά στους ΧΥΤΑ ή στους ΧΥΤΥ (όταν αυτοί υπάρξουν) της Περιφέρειας Ηπείρου –σε όλους τους ΧΥΤΑ ανεξαιρέτως.
Και του Ελληνικού, όπως ήταν αναμενόμενο, παρά τις αντίθετες δεσμεύσεις της πρώην περιφερειάρχη και νυν γενικής γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας Δήμητρας Γεωργακοπούλου-Μπάστα, οι οποίες έγιναν κατά τη διάρκεια σύνταξης της Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Αξιολόγησης και Εκτίμησης του έργου, με τη συμμετοχή και εκπροσώπων του πρώην δήμου Κατσανοχωρίων.
Με την ανάληψη της αρμοδιότητας του σχεδιασμού διαχείρισης των απορριμμάτων από την αιρετή Περιφέρεια, ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης ξεκαθάρισε το αυτονόητο: ότι ο ΧΥΤΑ Ελληνικού θα λειτουργήσει όπως προβλέπει η νομοθεσία, δίνοντας τέλος στις πολιτικές δεσμεύσεις της προκατόχου του.
Στην προέγκριση της χωροθέτησης, γίνονται επίσης κάποιες υποδείξεις όσον αφορά την προετοιμασία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Χαρακτηριστική είναι η υπόδειξη για τον υπολογισμό των εισερχόμενων αποβλήτων στο εργοστάσιο, η οποία σχετίζεται με τις αλλαγές των καταναλωτικών συνηθειών λόγω κρίσης.
Όπως σημειώνεται, για την εξέλιξη της παραγωγής των αστικών στερεών αποβλήτων της Περιφέρειας, θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η οικονομική κρίση που ενδεχομένως να καθιστά την παραγωγή τους μειούμενη. Και ενώ ένα σημαντικό βήμα έγινε προς την περιβαλλοντική κατεύθυνση, εξίσου σημαντικό είναι και το βήμα που έγινε από την Περιφέρεια Ηπείρου για την εκπόνηση της τεχνικής μελέτης του εργοστασίου με προϋπολογισμό 445.840 ευρώ. Την περασμένη εβδομάδα, όπως υπενθυμίζει εκ νέου η Περιφέρεια με ανακοίνωσή της, η Οικονομική Επιτροπή ανέδειξε το μελετητικό σχήμα που θα «ωριμάσει» την κατασκευή του έργου.
Το μεγάλο ζήτημα παραμένει η χρηματοδότηση, η οποία εκτιμάται γύρω στα 40 εκατ. ευρώ. Η περιφερειακή αρχή εστιάζει στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ).

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου